23-01 | Nieuw in de webshop
Roco 7510006 - SJ, elektrische locomotief Dm3 (HO|DCC sound)
OverzichtElektrische locomotief Dm3 met 3 wagons van de Zweedse Spoorwegen.
■ Voor het eerst in de originele versie met spaakwielen
■ Vrijstaande leidingen en handrails
■ Kortgekoppelde locomotiefdelen
■ Hoge trekkracht door twee motoren
■ In digitaal bedrijf met afzonderlijk schakelbare frontseinen of achterlichten
Direct na de Tweede Wereldoorlog nam de vraag naar Zweeds ijzererts enorm toe. Er waren geschikte locomotieven nodig om de zware ertstreinen te vervoeren. De Zweedse Staatsspoorwegen (SJ) bestelden de eerste dubbele locomotieven van de serie Dm, waarvan de eerste in 1953 werden geleverd. Elk van de twee locomotiefsecties was uitgerust met een blinde asaandrijving en vier gekoppelde aandrijfassen met spaakwielen. Vijf Dm locomotieven werden in 1960/61 uitgerust met de nieuw ontwikkelde “Motola 1960” spaakwielen. Deze krachtige locomotieven waren in staat om ertstreinen tot 3.200 ton over het uitdagende “Malmbana” traject Luleå-Kiruna-Narvik te trekken. De zware treinen bestonden uit 52 ertswagons. Elk van deze 3-assige wagons had een leeggewicht van 20 ton en was geladen met 80 ton erts. Eind jaren 1960 werden de treingewichten verhoogd tot 5.000 ton. Voor dit doel werden sommige machines uitgebreid met een extra, bestuurderloze, vierassige middensectie en aangeduid als Dm3.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Roco |
Artikelgroep | Elektrische locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Systeem | Digitaal |
Spoorwegmaatschappij | SJ |
Tijdperk | 3/4 |
Lengte over buffers | 405 mm |
Minimale boogstraal | 358 mm |
Digitale interface | PluX16 (NEM 658) |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
Front/sluitverlichting | Zweedse lichtwissel |
LED | ja |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |