Nieuw 2025 | Adviesprijs €499.00 | Onze prijs €448.95

Märklin 37873 - DB, Elektrische locomotief type 193 (HO|AC sound)

Artikel 11 / 81
Overzicht

Elektrische locomotief type 193

Voorbeeld: Zware goederenlocomotief type 193 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Kleur Chroomoxyde-groen. Met zes zandkisten, vertreklamp en Indusi. Locomotiefnummer 193 008-0. Ingedeeld in Stuttgart, standplaats Kornwestheim. Model in de uitvoering omstreeks 1976.

Highlights

  • Speciale uitgave ter gelegenheid van '175 jaar opening Geislinger Steige'
  • Zeer gedetailleerd model, grotendeels vervaardigd van metaal.
  • Met speelwereld mfx+ decoder en uitgebreide licht- en geluidsfuncties.
  • Vertreklicht digitaal te bedienen.
  • Verlichting in de machinistencabines digitaal te bedienen.

Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluids- en lichtfuncties. Met centraal ingebouwde geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel. In beide draaistellen worden twee assen door een cardan aangedreven. Met antislip banden. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en twee rode sluitlichten, analoog brandend en digitaal schakelbaar. Frontsein aan locomotiefzijde 1 en 2 digitaal apart te bedienen. Als aan beide zijden het frontsein uitgeschakeld is kan het dubbele A-sein ingeschakeld worden. Verlichting in de machinistencabines rijrichtingafhankelijk digitaal schakelbaar. Daarnaast kan, eveneens rijrichting afhankelijk, het vertreklicht digitaal bediend worden. Verlichting met onderhoudsvrije warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Los gemonteerde handleiders. Machinistencabines en machineruimte voorzien van interieur in reliëf. Los te monteren remslangen en koppelingshaken worden apart meegeleverd. Lengte over de buffers 20,3 cm.

Een bijpassende set goederenwagens vindt u eveneens in het Märklin H0-assortiment onder artikelnummer 47371.

 

  • Großbetrieb

    Elektrische locomotief E 93 (type 193) Jarenlang voerden de 18 machines van het type 193 een zeer onwaarschijnlijk bestaan in het Schwabenland. Daar werd vaak bij vergeten dat de E 93 een baabrekende nieuwe ontwikkeling was die speciaal ontworpen was om dienst te doen op de, sinds 1 juni 1993 gelektrificeerde, Würtembergse hoofdverbinding Stuttgart - Ulm. De ontwerpers moesten er speciaal rekening mee houden dat op dit traject de Geislinger Steige met zware treinen overwonnen moest worden. Hierdoor ontstond de E93 als eerste Duitse 'Krokodil' met halfhoge neuzen naar het voorbeeld van de Zwitserse elektrische locomotieven. Ze was het oermodel van een hele generatie zes-assige, elektrische locomotieven zonder voorloopassen voor de zware goederendienst. Bij haar ontwikkeling wilde men de bouwprincipes van de E-44 zoveel mogelijk op een zes-assige goederenlocomotief beproeven. Dit betekende geen voorloopassen, kortgekoppelde draaistellen, openraam frame en Tatzlager aandrijving. Verder was kostenreducering bij het ontwerp van de E-93 belangrijk. Vergeleken met haar voorgangers kon de elektrische installatie drastisch vereenvoudigd worden en bij het mechanische deel werden lastechnieken op grote schaal toegepast. Om een goede loop in bogen te verzekeren moesten de drie-assige draaistellen zorgvuldig ontworpen worden. De spoorkransen op de middelste assen werden ongeveer 10 millimeter verjongd om de slijtage van de rails te verminderen. Verder moesten balanshefbomen, gekoppeld aan de kortkoppeling tussen de draaistellen, ervoor zorgen dat de aslast op de achterste assen bij het optrekken beter verdeeld werden. Hiervoor was de vertreklamp belangrijk. Deze lamp bevond zich onder elke cabine aan de kant van de machinist. De lamp diende vooral om de bewegingen van de loc goed te kunnen zien, speciaal bij vertrek in donker met zware treinen. Veel schades en gebrek aan reservedelen maakten dat de lampen in 1967 verwijderd werden en vervangen door een nieuwe lamp onder de cabines naast de instapladder. In 1933 leverde AEG de eerste twee exemplaren als E 93 01 en -02 aan het BW Kornwestheim. Ze slaagden volledig voor alle bedrijfsproeven die onder andere inhielden dat een 1600 ton zware trein met een snelheid van 60 km/u verplaatst moest worden over een helling van 5 promille. Met steun van een opdrukloc konden nog treinen van 1200 ton over de Geislinger Steige verplaatst worden. Pas in 1935 werden er weer twee machines afgeleverd, de E 93 03 en -04. In 1937/39 verschenen de E 93 05 tot -18 waarvan de maximum snelheid verhoogd was naar 70 km/u. Daarna kwam de sterkere opvolger E 94 in bedrijf. Alle 18 machines overleefden, zij het deels beschadigd, de Tweede Wereldoorlog en werden weer dienstvaardig gemaakt. In de eerste jaren na de oorlog waren de meeste machines E 93 thuis in Ulm, waarvandaan ze ingezet werden voor lange omlopen tussen Kornwestheim en München. Tot het voorjaar van 1951 liepen ze deels tot 13000 km per maand. Laatstelijk in mei 1951 verhuisden alle locomotieven weer naar het BW Kornwestheim. Naast de opdrukdienst op de Geislinger Steige reden de E-93 voornamelijk 'rondjes om de kerk' van Stuttgart met goederentreinen. Als eerste werd in januari 1977 de 193 010 buiten dienst gesteld. Met de buitendienst stelling van de 193 004 en -006 eindigde in januari 1985 dit hoofdstuk. Naast de DB Museumloc 193 007 (Spoorwegmuseum BW Koblenz - Lützel) bleven ook de 193 008 (KKW Neckarwestheim) en -012 (privé bezit in Ettlingen) bewaard.

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Märklin
Artikelgroep Locomotief
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem AC (Märklin-systeem ~)
Spoorwegmaatschappij DB
Tijdperk 4
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2025 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss