Nieuw 2025 | Adviesprijs €469.00 | Onze prijs €421.95
Märklin 39133 - DBAG, Elektrische locomotief type 151 (HO|AC sound)
OverzichtElektrische locomotief type 151
Aan het einde van de jaren '60 kwam de Deutsche Bundesbahn tot de conclusie dat de reeds aangeschafte standaardlocomotieven typen 140 en 150 niet in staat waren om in de stijgende vervoersbehoefte te voorzien. Het type 140 was niet sterk genoeg en de 151 was te langzaam. Er moest dus een nieuwe locomotief komen. Wat de ingenieurs toen op de rails zetten was, simpelweg gezegd, een 'zesassige 140'. Maar het onderstel en de draaistellen waren afgekeken van de 103. De nieuwe machines werden ingedeeld als type 151. Met hun 170 exemplaren waren ze beeldbepalend bij de zware goederentreinen. Oorspronkelijk reden ze in de prachtige kleur chroomoxyde-groen tot ze dit verwisselden voor het mooie oceaanblauw/beige. Na een tussenfase in orientrood verschenen ze uiteindelijk in het stralende verkeersrood met éénbeen pantografen in plaats van de originele schaarstroomafnemers. In deze laatste outfit deden ze bij DB Cargo braaf dienst tot de zomer van 2024. Maar modelbaan liefhebbers mogen de 151 duidelijk langer in bedrijf houden!
Voorbeeld: Elektrische locomotief type 151 van de Deutsche bahn AG (DBAG). Kleur verkeersrood. Locomotiefnummer 151 035-3. Model in de uitvoering vanaf 2008.
Highlights
- Aangepast model om de uitvoering van Periode VI correct weer te geven.
- Nieuw ontworpen Einholm stroomafnemers.
- Stroomafnemers kunnen digitaal op- en neer bewogen worden.
- Veel los gemonteerde details.
- Met los aangezette imitatie-handwielen.
- Verlichting in de cabines en de machinekamer kan digitaal in- en uitgeschakeld worden.
- Vertreklicht digitaal te bedienen.
- Digitale mfx+ decoder met uitgebreide bedrijfs- en geluidsfuncties.
- Onderstel en locomotiefopbouw vervaardigd van metaal
- Bufferhoogte volgens NEM.
- Met buffercondensator voor het overbruggen van korte stroomoze secties.
Model: Met digitale mfx+ decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Centraal ingebouwde geregelde hoogvermogens aandrijving met vliegwiel. In elk draaistel worden twee assen via een cardan aangedreven. Met antislip banden. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein en twee rode sluitlichten, analoog in bedrijf en digitaal te bedienen. Frontseinen aan de locomotiefzijden 2 en 1 onafhankelijk van elkaar digitaal schakelbaar. Een extra vertreklicht kan in de rijrichting onafhankelijk digitaal bediend worden. Verlichting met onderhoudsvrije warm-witte en rode lichtdiodes (LED).
Met buffercondensator. Gedetailleerd uitgevoerde dakopbouw met nieuw ontworpen Einholm stroomafnemers. De pantografen kunnen digitaal op- en neer bewogen worden. Veel los gemonteerde onderdelen zoals imitatie handwielen, handleiders, zandkasten, UIC contactdozen en dakleidingen. Bufferhoogte volgens NEM. Remleidingen, schroefkoppelingen en meerdere contactdozen worden als los te monteren onderdeel meegeleverd. Lengte over de buffers 22,4 cm.
Een bijpassende set goederenwagens vindt u in het Märklin H0-assortiment onder artikelnummer 46670 of, met andere wagennumers in het Trix H0-assortiment onder artikelnummer 24182. Hierbij wordt vermeld onder welk nummer de wissel-assen verkrijgbaar zijn.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Märklin |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC (Märklin-systeem ~) |
Spoorwegmaatschappij | DB AG |
Tijdperk | 6 |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |