08-11 | Noviteit
Esu 31102 - DB, stoomlocomotief 094 652-5 (HO|AC/DCC sound)
OverzichtDe serie 94.5-17 is een van de langstlevende en meest succesvolle Pruisische locomotiefontwerpen. De ontwikkeling ervan gaat eigenlijk terug tot 1906, toen de Koninklijke Spoorwegdirectie (KED) in Erfurt een aanvraag indiende bij het Pruisische Centrale Spoorwegbureau voor de ontwikkeling van een vijfassige stoomlocomotief voor de steile lijnen in Thüringen. De T16, grotendeels ontwikkeld door de bekende locomotiefontwerper Robert Garbe, werd vanaf 1905 in 343 eenheden gebouwd. Tussen 1913 en 1924 was de T16 van het versterkte ontwerp (aangeduid als T16.1) een echte universele locomotief voor korte lijnen, die in heel Pruisen, de Elzas en Lotharingen werd gebruikt en vanaf 1920 in heel Duitsland. Tijdens de lange bouwperiode werden verschillende wijzigingen doorgevoerd. Vanaf 1921 had de T16.1 een voedingskoepel, waardoor de voorverwarmer, die eerst op de ketelkroon was geplaatst, nu naar de zijkant naast de voorste zandbak schoof. Met de koppeling voor de stoomverwarming werden de T16.1's met de aanduiding BR 94.5-17 uit 1924 ook gebruikt in het reizigersverkeer. De verhoogde maximumsnelheid van 60 km/u na standaardisatie van veel onderdelen vanaf 1927 maakte ze nog veelzijdiger in gebruik. Met een aslast van 17 ton was de 94 ook geschikt voor secundaire lijnen met een zwakkere bovenbouw. Bovendien verving hij, uitgerust met een Riggenbach tegendrukrem, zelfs de modernere maar te zware T20 op steile lijnen in Thüringen. De ESU prototypen 094 652 en 94 1292 werden legendes op steile lijnen. Beide behoorden tot de laatste DB- en DR-locomotieven die in het begin van de jaren 1970 in bedrijf waren. 94 1292 toonde zijn kracht als DB-museumlocomotief tot 2005 op de Rennsteig of af en toe in de Eifel in het zware steile verkeer.
Model
- Meerdere onderdelen van behuizing en chassis van metaal
- Kleine onderdelen van messing en kunststof afzonderlijk aangebracht
- Vrijstaande handgrepen en lantaarns
- Verende buffers
- Automatische koppeling in normschacht volgens NEM 362
- Klokankermotor met vliegwielmassa
- Vijf assen aangedreven via koppelstangen
- Twee tractiebanden
- Universele elektronica
- Cabineverlichting, rangeerverlichting, vuurkistverlichting met warmwitte LED's
- Aansturing via ESU-LokSound 5-decoder met hoogwaardige luidspreker
- “PowerPack"-opslagcondensator voor onderbrekingsvrije stroomvoorziening
- Belastingsafhankelijke, ventilator- en assensorgestuurde rookgenerator met temperatuurregeling
- Automatische rangeerkoppeling
- Lengte over buffer 145,5 mm
- Minimale radius 420 mm
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Esu |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC/DC |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | DB |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 145.5 mm |
Minimale boogstraal | 420 mm |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
Front/sluitverlichting | 3 punts wit, digitaal schakelbaar |
LED | ja |
(Binnen)verlichting | extra lichtfuncties |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |