Kato K2891 - DSB, diesellocomotief MY 1139 (N|DC)
OverzichtDe Zweedse locomotiefbouwer Nydqvist och Holm AB (NOHAB) kreeg in 1949 een licentie om EMD locomotieven voor Europa te bouwen. De zesassige Australische B-klasse van de Victoria Railway diende als basis. Het ontwerp werd aangepast aan de UIC-norm, met name de smallere laadspoorbreedte, en de locomotief werd ook uitgerust met Europese tractie- en buffersystemen. De locomotieven werden gebouwd door Anglo-Franco-Belge (AFB) voor de Belgische en Luxemburgse spoorwegen. NOHAB locomotieven werden gebruikt door de staatsspoorwegen van Denemarken, Noorwegen, België, Luxemburg en Hongarije. Tegenwoordig zijn er nog steeds veel locomotieven in gebruik bij particuliere spoorwegen in onder andere Duitsland, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Hongarije, België, Luxemburg en Kosovo.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Kato |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | N (1:160) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Systeem | Analoog |
Spoorwegmaatschappij | DSB |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | - |
Minimale boogstraal | 192 mm |
Digitale interface | 6-polig (NEM 651) |
Koppeling | NEM 355 schacht |
Front/sluitverlichting | 3 punts wit, wisselend met rijrichting |
LED | ja |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |