MHI model

Minitrix 16898 - DB, stoomlocomotief BR 89.8 (N|DCC)

Artikel 1 / 22
€ 299,00 (incl. btw)
Dit artikel is (nog) niet beschikbaar.
Overzicht

Koning Stoom en het Duitse economische wonder

Na de oprichting van de Bondsrepubliek Duitsland beleefde de jonge Bundesbahn een indrukwekkende bloeiperiode tijdens het economische wonder van de jaren 1950 en 1960. Hoewel de ontwikkeling van moderne diesel- en elektrische locomotieven toen al was begonnen, konden stoomlocomotieven nog vele jaren niet worden afgeschaft. Aan het einde van 1958 waren er nog steeds ongeveer 9000 stoomlocomotieven, die meer dan 60% van alle tractie-eenheidkilometers voor hun rekening namen. En niet alleen het passagiersvervoer floreerde, ook het goederenvervoer per spoor beleefde een ongekende bloei. Bijna elke stad had een goederendepot, er waren overal opstelsporen voor goederenklanten en zelfs kleine, vaak afgelegen spoorwegstations waren toegankelijk als goederentariefpunten; lijnsluitingen waren bijna nooit aan de orde. De onderhoudsintensieve stoomlocomotieven werden meestal in drie ploegen onderhouden in de talrijke spoorwegdepots die in die tijd beschikbaar waren. Dit was ook het geval in het Beierse spoorwegdepot in Ansbach, waar in 1961 nog 370 werknemers zorg droegen voor 19 stoomlocomotieven en 19 verbrandingsmotoren. Zelfs oudgedienden uit het Beierse tijdperk van de Staatsspoorwegen, zoals de serie 89.8 (Beierse R 3/3) rangeerden in het station en reden op de aftakkingen naar Bechhofen en Windsbach. De krachtige maar langzame16 R 3/3's reden zelden op de lijn, maar bedienden eerder verbindingen in het stedelijk gebied. Van tijd tot tijd moesten ze echter de snelle Pt 2/3's vervangen en dan begon de dienst vaak om 3.27 uur met de lokale goederentrein 8967 naar Bechhofen met een reistijd van twee uur voor ongeveer 32 kilometer. In die tijd bestond zo'n trein meestal uit een bonte mengeling van goederenwagons van verschillende typen. De terugreis werd afgelegd met een passagierstrein van oude tweeassige locomotieven en de rest van de dag werd besteed aan rangeren en overstappen. Tot het begin van de jaren 1960 waren dergelijke locomotieven en treinen nog stoom van alledag in de hele Bondsrepubliek Duitsland en een klein maar leuk detail in het legendarische tijdperk van het economische wonder. De nieuwe MINITRIX set is daarom een sieraad op elke tijdperk III modelbaan.

Voorbeeld: tenderlocomotief serie 89 826 van de Deutsche Bundesbahn (DB) (serie R 3/3 van de K.Bay.Sts.B.). Asindeling C n2t, bouwjaar 1898, bedrijfstoestand 1959 (BD Nürnberg / Bw Ansbach).

Model: Met ingebouwde Digital-decoder voor bedrijf met mfx en DCC. 3 assen aangedreven, warmwitte LED-koplampen met de rijrichting wisselend, digitaal schakelbaar, analoog in bedrijf. Huis en frame van zinkspuitgietwerk.
Lengte over buffers 60 mm.
 

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Minitrix
Artikelgroep Locomotief
Schaal N (1:160)
Stroomsysteem DC (=)
Systeem Digitaal
Spoorwegmaatschappij DB
Tijdperk 3
Lengte over buffers 60 mm
Minimale boogstraal 192 mm
Decoder Ingebouwd, DCC/MFX
Koppeling NEM 355 schacht
Front/sluitverlichting 2 punts wit, digitaal schakelbaar
LED ja
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2024 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss