Märklin 38323 - DB, stoomlocomotief 18 323 (HO|AC sound)

Artikel 16 / 40
€ 679,00 € 610,95 (incl. btw)
Voorraad 2 stuks
Overzicht

Het mooiste van het mooiste Een Vorstin voor de modelspoorweg
Tot diep in de jaren '60 was ze een opzienbarende verschijning op de spoorwegen van de DB. De indrukwekkende sneltrein stoomlocomotief 18 323 die het in zich heeft om als perfect ontworpen model een ster in het Märklin programma te worden. De berensterke en snelle machine werd onder regie van het Bundesbahn Zentralamt tot 1969 ingezet. Daarmee is het nieuwe Märklin model een realistische, opzienbarende verschijning op elke modelspoorbaan die gesitueerd is in het belangrijke DB tijdperk III. Haar verschijnen, temidden van de in die tijd supermoderne diesel- en electrolocs zal, net als vroeger bij het grote voorbeeld, opzien baren. Met alle ongewone verhalen die aan dit Duitse loc-icoon verbonden zijn.

Voorbeeld: Sneltrein-stoomlocomotief 18 323 met kolentender 2'2 T29,6 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Oorspronkelijk type IVh, Baden. Beproevingslocomotief van het Bundesbahnversuchsamt Minden. Kleur zwart/rood. Voorzien van Witte windleiplaten en Indusi aan de machinistenzijde. Schoorsteen met "Caledonian kraag". Model in de uitvoering omstreeks 1966.

Highlights

  • Volledig nieuw ontwikkeld model.
  • Bijzonder nauwkeurig geconstrueerd metalen model.
  • Met zeer veel apart gemonteerde details.
  • Bufferhoogte van locomotief en tender volgens NEM.
  • Standaard ingebouwde rookgenerator met snelheidsafhankelijke dynamische rookuitstoot.
  • Verlichting in het machinistenhuis, boven het drijfwerk en het flakkeren van de vuurkist zijn digitaal bedienbaar.
  • Speelwereld mfx+ decoder met uitgebreide bedrijfs- en geluidsfuncties.
  • Met opklapbare overgangsplaat tussen het machinistenhuis en de voorkant van de tender.

Model: Met digitale mfx+ decoder met uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel in de ketel. Aandrijving op 3 assen. Met antislip banden. Locomotief en tender zijn grotendeels uit metaal vervaardigd. Met standaard ingebouwde rookgenerator met snelheidsafhankelijke, dynamische rookuitstoot die digitaal bediend kan worden. Met de rijrichting wisselend driepunts frontsein dat brandt in analoog bedrijf en in digitaal bedrijf schakelbaar is. Ook de verlichting in het machinistenhuis, de verlichtng van het drijfwerk en het flakkeren van de vuurkist zijn apart digitaal te bedienen. Verlichting middels onderhoudsvrije, warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Verstelbare meeverende kortkoppeling tussen locomotief en tender. Meeverende koppeling met NEM schacht aan de tender. Bufferhoogte van loc en tender volgens NEM-norm. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Voor gebruik op grotere boogstralen en voor vitrine opstelling zijn extra nauw aansluitende traptreden bijgevoegd. Deze kunnen apart onder het machinistenhuis gemonteerd worden. Met los meegeleverde beschermbuizen voor de zuigerstangen. Verwarmings- en remleidingen zijn eveneens los bijgevoegd. Lengte over de buffers 27,2 cm.

Bij de stoomlocomotief 18 323 passende personenwagons uit het juiste tijdperk worden bij het verschijnen van de nieuwe modellen in de zomer van 2024 aan u voorgesteld.

Dit model vindt u in gelijkstroom uitvoering in het Trix H0-assortiment onder het artikelnummer 25323.

  • Grootbedrijf

    Ze waren elegant, mooi om te zien, supersterk en echte beroemdheden uit het verleden: de Länderbahn sneltrein locomotieven van het Beierse type S 3/6 en van het Würtembergse type C. Ze schreven spoorweggeschiedenis net als de moderne viercylinder Pacific locomotief van het Beierse type IVh waarvan er tot 1920 door J.A. Maffei in München 20 gebouwd werden. Bij de Reichsbahn werden de locomotieven ingedeeld in de bouwserie 18.3. Jarenlang trokken de machines met hun grote drijfwielen met 2000 pk beroemde treinen zoals de "Rheingold" en de "Rivièra-Napels Express", onder andere over het sneltreintraject Mannheim - Basel. Na 1945 leek hun lot als kleinserie bezegeld: de schroothoop dreigde. Toen greep Theoder Düring, de leider van het Bundesbahn Zentralamt, in. Hij was een groot liefhebber van de sterke Länderbahn schoonheden. Hij liet de 18323, 18 316 en 18319 voor de zware dienst bij beproevingsritten herstellen en moderniseren. Ze bewezen zich ten volle en werden in de hele Bondsrepubliek ingezet voor het testen van nieuwe types locomotieven. Dürings Rariteitenkabinet, waar ook een Beierse S 3/6 bij hoorde baarde niet alleen bij het spoorwegpersoneel groot opzien. Immers, in 1956 bereikte de 18 316 bij een recordpoging een snelheid van 162 km/u! 18 323 bleef het langst in bedrjf. Vanaf het midden van de jaren'60 tot haar buiten bedrijfstelling eind 1969 was zij de ster bij vele speciale ritten. In het bijzonder in Baden vergaapten zich massa's mensen aan de stoomgigant die haar loopbaan 50 jaar eerder in deze regio begonnen was. Veel spoorwegpersoneel was hun hardloper nooit vergeten. Zo schijnt een machinist uit Offenburg ooit weemoedig gezegd te hebben: "So ebbis Guets wie die Maffei-Maschinen kriege mer nie mahr" (Zo iets goeds als de Maffei machines krijgen we nooit meer). Gelukkig zijn er 2 van deze goede Maffei machines bewaard gebleven: 18323 en 18316 houden in Offenburg en Mannheim de herinnering levend aan deze Badens-Beierse meesterwerken van Duitse locomotiefbouw.

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Märklin
Artikelgroep Locomotief
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem AC (Märklin-systeem ~)
Systeem Digitaal sound
Spoorwegmaatschappij DB
Tijdperk 3
Lengte over buffers 27.2 cm
Minimale boogstraal 358 mm
Digitale interface MTC/21MTC (NEM660)
Decoder Ingebouwd, MFX+/DCC met sound
Koppeling NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek
Front/sluitverlichting 3 punts wit, digitaal schakelbaar
LED ja
Bijzonderheden drijfwerkverlichting/flakkerende vuurkist
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2024 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss