Esu 36485 - DB, n-rijtuig "Silberling" ABnrzb 704 (HO)

Artikel 10 / 10
€ 74,90 (incl. btw)
Voorraad 1 stuk
Overzicht

Tussen 1959 en 1977 schafte de Deutsche Bundesbahn DB in totaal meer dan 4800 rijtuigen in drie indelingen aan voor gebruik in lokaal vervoer maar ook om sneltreinen te versterken: Zuivere 2e klas, 1e en 2e klas en rijtuigen met bagage- en 2e klas coupés. De rijtuigfamilie kreeg de generieke letter "n". Een prototype rijtuig had al de ongelakte buitenhuid met een geborsteld pauwenoogpatroon, wat verantwoordelijk was voor de bijnaam "Silberlinge". Het ontbreken van lak verminderde het gewicht met ongeveer twee ton. Met een totaalgewicht tussen 27 en 30 ton waren bijvoorbeeld de tweede klas rijtuigen minstens 5 ton lichter dan de vooroorlogse sneltreinrijtuigen van het ontwerp uit 1936. De asgenerator type D62 die aanvankelijk was geïnstalleerd, beperkte de maximumsnelheid tot 120 km/u. De technisch toegestane 140 km/u kon worden gereden met een ander type asgenerator of door de rijtuigen die elektrisch werden gevoed door het krachtvoertuig. In 1969 schafte DB in totaal 180 wagens van het type Bnrzb724 aan, die in geval van een ramp gemakkelijk konden worden omgebouwd tot ziekenhuiswagons. Een opvallend verschil met de eerder geproduceerde wagens is het bijna verticale dakuiteinde ("steil dak"). De eerste stuurrijtuigen hadden een overgang naar het volgende rijtuig aan het uiteinde van de bestuurderscabine, waardoor de bestuurder rechts van het gangpad in een tochtig kamertje ("konijnenhok") zat. Vanaf 1972 kreeg DB rijtuigen met een moderne "Karlsruhe-kop". Om het streekvervoer aantrekkelijker te maken, liet DB vanaf 1984 verschillende sets van binnen moderniseren en van buiten in kiezelgrijs-oranje verven en gebruikte ze met een bijpassende 218 onder de productnaam City-Bahn. Het succes van het product was voor DB aanleiding om vanaf 1990 nog meer rijtuigen te moderniseren met nieuw beklede stoelen, aangepaste bagagerekken en een nieuwe laklaag aan de buitenkant. Het resultaat was een groot aantal verschillende varianten van de types die bekend staan als re-design rijtuigen, die aanvankelijk werden geschilderd in het toen gangbare minturquoise lichtgrijs. Vanaf 1993 kreeg DB rijtuigen met de "Wittenbergkop" aan de kant van de bestuurderscabine, die doet denken aan het treinstel VT 628. In 2019, 60 jaar nadat de eerste Silberlinge in dienst werden gesteld, zijn er nog steeds rijtuigen in dagelijks gebruik.

• Schaal H0-modellen van de n-rijtuigen
• Veelkleurig interieur
• Afzonderlijk geïnstalleerde banken
• Veerbelaste balg
• Vrijstaande handgrepen
• Trappen aan de uiteinden van het rijtuig en bij de ingangen als opengewerkte geëtste delen
• Replica van de gladde schijfwielen
• Meerdelige draaistellen met replica van het blok- of schijfremsysteem
• Aslagerplaten en semi-assen voor een soepel achtpunts stroomverbruik
• Eenvoudige aanpassing van het rijtuig met ESU-binnenverlichting
• beugelkoppeling in kortkoppelmechaniek NEM 362
• Optionele AC wielset onder artikelnr. 41200 beschikbaar
• Minimumradius = 360 mm
• Lengte over buffers = 303 mm

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Esu
Artikelgroep Personenrijtuig
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem DC (=)
Tijdperk 4
Lengte over buffers 303 mm
Minimale boogstraal 360 mm
Wisselstroomwielen Esu 41200
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2024 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss