Fleischmann 740172 - DB AG, Akkutreinstel 515 529-6 met stuurstand (N|DCC sound)
OverzichtAkkutriebwagen 515 529 van Deutsche Bahn met stuurstandrijtuig 815 706.
■ Variant met DB AG-logo
■ Vrij zicht door de passagiersruimte
■ Met afzonderlijk gemonteerde insteekdelen
■ 1e klas coupé met zes zitplaatsen in het motorrijtuig
■ Schakelbare koplampen en interieurverlichting
■ Met decoder in motorrijtuig en stuurstandrijtuig
■ Z21 bestuurderscabine beschikbaar
Het gebruik van treinstellen op batterijen werd in Duitsland al voor de Eerste Wereldoorlog geïntroduceerd. Het 2-delige batterijrijtuig van het type “Wittfeld”, waarvan de batterijen in de kenmerkende voorkant waren ondergebracht, werd tot na de Tweede Wereldoorlog gebruikt. Na 1945 begon de Deutsche Bundesbahn dit type aandrijving weer te gebruiken. De ETA 176 maakte naam als de “Limburgse Sigaar”, maar er werden er slechts acht van gebouwd. Vanaf 1953 werd de voordeligere ETA 150, die ongeveer dezelfde prestatiekenmerken had, in grote aantallen in gebruik genomen. Tot 1965 werden in totaal 232 exemplaren van de ETA 150 (serie 515 vanaf 1968) gebouwd. Daarnaast werden 216 stuurstandrijtuigen van het type ESA 150 (later de 815-serie) in gebruik genomen.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Fleischmann |
Artikelgroep | Treinstel |
Schaal | N (1:160) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | DB AG |
Tijdperk | 5 |
Lengte over buffers | 293 mm |
Minimale boogstraal | 192 mm |
Digitale interface | Next 18 (NEM 662) |
Decoder | Ingebouwd, multiprotocol met sound |
Koppeling | NEM 355 schacht met kk mechaniek |
Lichtwissel | LED, 3xwit/2x rood, digitaal schakelbaar |
(Binnen)verlichting | binnenverlichting en uitgebreide lichtfuncties |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |