10-10 | Noviteit
Märklin 42850 -DBP, Postwagon set (HO)
OverzichtPost en pakketvervoer over het spoor. Dat was vroeger dagelijks werk en sinds het begin van het vervoer per trein eigenlijk vanzelfsprekend. Toen in de vijftiger jaren de nieuwe, comfortabele 26,4 meter lange sneltreinwagons het spoor in de Bondsrepubliek veroverden kocht de Bundespost binnen een paar jaar 685 daarbij passende postrijtuigen. De oude gewoontes werden daarbij behouden, dus deze wagons hadden niet alleen een brievenbus maar ook werd tijdens de reis de post gesorteerd. En dat niet alleen in sneltreinen. Tot in de nadagen van de Bundesbahn bestonden er vaste dienstregelingen voor postwagons, ook buiten de grote doorgaande routes. Bijvoorbeeld ook op de Südbahn in Baden-Würtemberg van Ulm naar Friedrichshafen. In deze wagons werd meestal ook bagage van reizigers vervoerd. In die tijd volstond hiervoor meestal een zogenaamde "Halbgepäckwagen". Van deze variant van de 26,4 m sneltreinwagon (BDüms) werden er vanaf 1958 138 gebouwd. Dit is allemaal allang verleden tijd. Omstreeks 1990 had het 150 jaar oude succesverhaal van het vervoer van post en bagage per trein volgens de moderne Spoorwegmanagers geen toekomst meer. Het laatste bagageloket sloot in 1995. Postwagons reden nog tot 1997 maar op het laatst alleen nog in snelle Post-IC treinen.
Voorbeeld: Een postrijtuig type Post mr-a van de Deutsche Bundespost (DBP), ingedeeld bij de Deutsche Bundesbahn (DB) en een personen/bagagerijtuig type BDüms 273, 2e klasse van de Deutsche Bundesbahn (DB). Uitvoering van het postrijtuig als wagon voor alle soorten post met kachelpijp voor de kolenkachel, luchtinlaat-lamellen aan de zijkanten en verstelbare luchtinlaten. Koersbord van het postrijtuig Ulm - Friedrichshafen/Ravensburg. Koersbord van het personen/bagage rijtuig Ulm - Lindau. Wagon-indelingsnummer 20. Kleur chroomoxyde-groen. Model in de uitvoering vanaf 1978.
Highlights
- Volledig nieuwe constructie postrijtuigtype Post mr-a.
- Traject: Ulm - Friedrichshafen - Lindau.
Volledig nieuw ontwerp van het postrijtuig type Post mr-a. Model van het postrijtuig als algemene postwagon met Minden-Deutz draaistellen (MD), zwaar model 330 met middels cardanas aangedreven dynamo type D 150 aan de rechterzijde van beide draaistellen.
Het personen/bagagerijtuig is voorzien van MD draaistellen zwaar model 330 met een middels cardanas aangedreven dynamo type D 150 aan de rechter zijde van 1 draaistel. Beide wagons zijn voorbereid voor inbouw van stroomvoerende koppelingen 7319 of stroomvoerende kortkoppeling 72022 en binnenverlichting 73410/73411 en sleepcontact 73406. Het personen/bagagerijtuig is bovendien voorbereid voor de inbouw van sluitlichten 73407. Bodemplaat nagebouwd conform het voorbeeld. Opgedrukte koersborden. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Totale lengte over de buffers ca. 56,5 cm. Gelijkstroom wielenset E700580
Een bijpassende set personenrijtuigen vindt u in het Märklin H0-assortiment onder artikelnummer 43936. Dit postrijtuig vindt u met een ander wagonnummer in het assortiment Trix-H0 onder artikelnummer 23150. Een bijpassende diesel locomotief vindt u in het assortiment Märklin-H0 onder artikelnummer 39215.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Märklin |
Artikelgroep | Post/bagagewagen |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC (Märklin-systeem ~) |
Spoorwegmaatschappij | DBP |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 12 cm |
Minimale boogstraal | 360 mm |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
(Binnen)verlichting | |
Gelijkstroomwielen | E700580 |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |