Piko 40448 - NS, diesellocomotief serie 2200 (N|DC)
OverzichtDiesellocomotief Rh 2200 NS
Nieuw 2024: Variant van de NS 2200 diesellocomotief in donkergrijze gele kleurstelling in Ep. IV. Het model van de NS 2200 maakt indruk met de fijnste carrosseriegravures en minutieuze detaillering van de zware draaistellen naar Amerikaans ontwerp. De leuningen, die zeer kenmerkend zijn voor deze serie, zijn uitvoerig geëtste metalen onderdelen. In overeenstemming met de bewezen ontwerpprincipes van PIKO drijft een motor met een nauwkeurig uitgebalanceerd vliegwiel alle vier de assen aan. De twee assen aan de binnenkant zijn elk voorzien van een tractieband. Het model heeft een PluX12 interface en een rood/wit licht dat verandert wanneer de rijrichting verandert. Rekening houdend met het belangrijkste toepassingsgebied in goederentrein- en rangeerdiensten, kan het PIKO-model gemakkelijk door bochten tot 192 mm rijden.
Het prototype: De dieselelektrische vierassige draaistellocomotieven van de serie 2200 van de Nederlandse Spoorwegen NS kenmerkten de tijd van de tractieverandering van stoom- naar diesellocomotieven in hun aanschafjaren van 1955 tot 1958. Met hun eenzijdige eindcabines en lange voorkanten belichaamden de locomotieven een Amerikaans ontwerp. De NS machines werden echter uitsluitend door West-Europese bedrijven gebouwd. De 100 km/u locomotieven konden niet alleen worden ingezet in goederentrein- en rangeerdiensten, maar werden ook ingezet voor passagierstreinen. Tot vier van de 900 pk machines werden soms ingezet in meervoudige tractie voor zware ertstreinen.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Piko |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | N (1:160) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Systeem | Analoog |
Spoorwegmaatschappij | NS |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 88 mm |
Minimale boogstraal | 192 mm |
Digitale interface | PluX12 (NEM 658) |
Decoder | - |
Koppeling | NEM 355 schacht met kk mechaniek |
Lichtwissel | LED,3x wit/2x rood, wisselend met rijrichting |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |