Nieuw 2023 | €399.00 | Onze prijs €358.95
Trix 22773 - Elektrische locomotief Re 620 (HO|DCC sound)
OverzichtVerwacht: 2024
Voorbeeld: Zware elektrische locomotief Re 6/6 als Re 620 van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB), divisie SBB Cargo. Uitvoering in dennengroene basiskleurstelling. Ronde frontlampen, UIC-contactdozen, aan de kopzijde schuine handgrepen, aan één loczijde met onderhoudsklep voor klimaatregeling. Bedrijfsnummer van de locomotief 620 063-8, met locwapen "Eglisau". Zoals in gebruik van 2013 tot 2018.
Model: Met digitale decoder en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal ingebouwd. 4 cardanaangedreven assen (telkens beide assen in de twee buitenste draaistellen). Antislipwielen. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 1 wit sluitsein (Zwitsers rijrichtingsafhankelijk sein), in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontlicht aan loczijde 2 en 1, elk afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Als het frontsein aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, is aan weerszijden de dubbele A-verlichting ingeschakeld. Verlichting omschakelbaar naar 2 rode sluitseinen. Machinistencabine- en machineruimteverlichting ook digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Gemonteerde metalen handgrepen voor opstappen. Koppelingen vervangbaar door frontschorten. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm.
Lengte over de buffers 22,2 cm.
Dit model is in gelijkstroomuitvoering in het Märklin H0-assortiment leverbaar en heeft artikelnummer 37328.
Highlights
- Middenin geplaatst motor en 4 cardanaangedreven assen in de twee buitenste draaistellen.
- Onderstel en opbouw in zware metalen uitvoering.
- Met digitale speelwerelddecoder mfx+ en uitgebreide licht- en geluidsfuncties.
- Machinistencabine- en machineruimteverlichting ook digitaal schakelbaar.
Grootbedrijf: Het was en is nog steeds iets bijzonders: de Re 6/6 van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB). Lange tijd werd hij zelfs gezien als de krachtigste elektrische locomotief ter wereld en heeft deze beoordeling in Zwitserland nog steeds. Een dergelijk hoog vermogen van 8.020 kilowatt / 10.755 pk kon uiteraard alleen op zes assen worden toegepast, vandaar de nogal ongebruikelijke wielopstelling van B-B-B voor Midden-Europese omstandigheden om de daaruit voortvloeiende trekkracht te combineren met goede loopeigenschappen in bochten. De middenwagen moest voldoende zijspeling hebben en de drie vrachtwagens zijn met elkaar verbonden door middel van elastische kruiskoppelingen. Op basis van deze specificaties bestelde de SBB in 1969 vier verschillende prototypes bij SLM (mechanische onderdelen) en bij BBC (elektrische onderdelen). Deze vier eenheden werden in de herfst van 1972 in gebruik genomen en vervolgens uitvoerig getest. Nadat er een definitieve versie verscheen, bestelde de SBB al op 23 februari 1973 45 productie-eenheden van de Re 6/6 bij SLM/BBC. De levering ervan begon in 1975, vond plaats binnen twee jaar en werd voltooid door 1977. De levering van de tweede serie van 40 Re 6/6 locomotieven (bedrijfsnummers 11650 - 11689) vond onmiddellijk daarna plaats van eind 1977 tot eind 1980. Vanaf dat moment werden zware EC-, IC- en sneltreinen en de zwaarste goederentreinen tot 1.600 ton waren het domein van de Re 6/6 locomotieven op de Gotthard- en Simplon-lijnen. Dit veranderde pas rond de eeuwwisseling, toen alle Re 6/6-eenheden in 2003 werden toegewezen aan de nieuwe vrachtdienstgroep SBB Cargo. Het is nog steeds indrukwekkend als een Re 6/6 zich met een lange goederentrein de hellingen van de Gotthard op vecht. Nog indrukwekkender is de zogenaamde "Re 10/10", de dubbele kop van een Re 4/4II en een Re 6/6, die in ieder geval op de Gotthard-lijn een alledaags zicht is geworden. De productiviteit van deze combinatie wordt alleen beperkt door de maximale belasting van de koppelingen van 1.400 ton op een helling van 2,6%. Anders zouden de twee locomotieven nog eens enkele honderden tonnen over de berg kunnen trekken. Veel machinisten zweren bij de tien aangedreven assen en het behoorlijke gewicht. Ze geven er altijd de voorkeur aan boven de nominaal vergelijkbare output van B-B m.u. combinaties van het nieuwste ontwerp.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Trix |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | SBB/CFF/FFS |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 22.2 cm |
Minimale boogstraal | 360 mm |
Digitale interface | MTC/21MTC (NEM660) |
Decoder | Ingebouwd, DCC/MFX met sound |
Koppeling | NEM 362 schacht |
Lichtwissel | LED, wit/rood, digitaal schakelbaar + Zwitsers seinbeeld |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |