Märklin 37328 - SBB Cargo, elektrische locomotief Re 620 (HO)
OverzichtVoorbeeld: Zware elektrische locomotief Re 6/6 als Re 620 van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB), divisie SBB Cargo. Uitvoering in dennengroene basiskleurstelling. Ronde frontlampen, UIC-contactdozen, aan de kopzijde schuine handgrepen, aan één loczijde met onderhoudsklep voor klimaatregeling. Bedrijfsnummer van de locomotief 620 063-8, met locwapen "Eglisau". Zoals in gebruik van 2013 tot 2018.
Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal ingebouwd. 4 cardanaangedreven assen (telkens beide assen in de twee buitenste draaistellen). Antislipwielen. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 1 wit sluitsein (Zwitsers rijrichtingsafhankelijk sein), in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontlicht aan loczijde 2 en 1, elk afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Als het frontsein aan beide zijden van de loc is uitgeschakeld, is aan weerszijden de dubbele A-verlichting ingeschakeld. Verlichting omschakelbaar naar 2 rode sluitseinen. Machinistencabine- en machineruimteverlichting ook digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Gemonteerde metalen handgrepen voor opstappen. Koppelingen vervangbaar door frontschorten. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm.
Lengte over de buffers 22,2 cm.
Dit model is in gelijkstroomuitvoering in het Trix H0-assortiment leverbaar en heeft artikelnummer 22773.
Highlights
- Middenin geplaatst motor en 4 cardanaangedreven assen in de twee buitenste draaistellen.
- Onderstel en opbouw in zware metalen uitvoering.
- Met digitale speelwerelddecoder mfx+ en uitgebreide licht- en geluidsfuncties.
- Machinistencabine- en machineruimteverlichting ook digitaal schakelbaar.
Grootbedrijf: Hij was en is altijd nog iets bijzonders – de Re 6/6 van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB). Hij gold lang zelfs als de sterkste elektrische locomotief ter wereld en heeft dit predicaat in Zwitserland nog steeds. Het hoge vermogen van 8.020 kW moest uiteraard op zes assen worden overgedragen, waarbij de voor Midden-Europese begrippen eigenlijk buitengewone asindeling Bo’Bo’Bo‘ werd toegepast, om de overeenkomstige tractie met goede rij-eigenschappen in bochten te combineren. Daarbij moest het middelste draaistel een bijpassende zijspeling hebben en de drie draaistellen via elastische dwarskoppelingen met elkaar worden verbonden. Op basis van deze gegevens bestelde de SBB in 1969 vier verschillende prototypen bij de SLM (mechanisch gedeelte) en BBC (elektrisch gedeelte). Deze vier machines konden tot de herfst van 1972 in dienst worden genomen en aansluitend grondig worden getest. Nadat zich een definitieve versie begon af te tekenen, bestelde de SBB al op 23 februari 1973 45 locomotieven serie Re 6/6 bij SLM/BBC. De aflevering ervan begon in1975, duurde twee jaar en was in 1977 afgerond. De aflevering van de tweede serie van 40 locomotieven Re 6/6 (nrs. 11650 - 11689) gebeurde direct daarna van eind 1977 tot eind 1980. Van toen af aan waren de zware EC-, IC- en sneltreinen en de zwaarste goederentreinen met vrachten van wel 1.600 ton op de Gotthard en de Simplon het domein van de Re 6/6. Dit veranderde pas na de eeuwwisseling, toen tot 2003 alle locs Re 6/6 aan de nieuwe goederenverkeerdivisie SBB Cargo werden toegewezen. Indrukwekkend is het echter ook vandaag nog, wanneer een Re 6/6 zich over het hellende traject van de Gotthard met een lange goederentrein naar boven werkt. Nog indrukwekkender is de zogenoemde Re 10/10, dubbeltractie met een Re 4/4II en een Re 6/6, die ten minste op het Gotthardtraject bijna als standaard geldt. Begrensd wordt het vermogen van deze combinatie alleen door de maximale belasting van de trekhaak van 1.400 ton bij een stijging van 26 promille. Anders zouden de twee locs nog een paar honderd ton vracht meer over de berg kunnen slepen. Veel machinisten zweren bij de tien aangedreven assen en het aanzienlijke gewicht en geven altijd hieraan de voorkeur boven het nominaal zelfde vermogen van het nieuwste type Bo'Bo'-dubbeltractie.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Märklin |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC (Märklin-systeem ~) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | SBB/CFF/FFS |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 22.2 cm |
Minimale boogstraal | 360 mm |
Digitale interface | MTC/21MTC (NEM660) |
Decoder | Ingebouwd, MFX+/DCC met sound |
Koppeling | NEM 362 schacht |
Lichtwissel | LED, wit/rood, digitaal schakelbaar + Zwitsers seinbeeld |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |