Nieuw 2023 | €299.00 | Onze prijs €268.95

Trix 23200 - DB, Set personenrijtuigen InterRegio (HO)

Artikel 8 / 24
Overzicht

Verwacht: III/2023

Voorbeeld: Drie verschillende types personenrijtuigen van InterRegio van de Deutsche Bundesbahn (DB). Een personenrijtuig type Aim 260.5, 1e klas, een personenrijtuig type Bimz 264.2, 2e klas en een gedeeltelijk restauratierijtuig type ARkimbz 262.2 "Bistro Café". Lichtgrijze/verblauwe basiskleurstelling ,et pastelblauwe sierstrepen. Traject: IR 2670 van Konstanz naar Kassel. Wagenindelingsnummers 49, 50 en 51. Zoals in gebruik rond 1993.

Model: Compleet nieuwe constructie van de InterRegio-wagenfamilie. Meerkleurige interieurinrichtingen. Alle rijtuigen met standaard ingebouwde ledbinnenverlichting. In elke wagen is een buffercondensator ingebouwd, ter overbrugging van korte stroomloze gedeelten. Uitgerust met scheidbare, stroomgeleidende kortkoppelingen. De binnenverlichting werkt in combinatie met de sluitseinwagen uit set 43901, hiervoor moet de getoonde wagenvolgorde worden aangehouden. Aan de kopzijde rode transparante sluitseininzetstukken aan de uiteindes van de wagen. Typespecifiek uitgevoerde bodemplaten met veel gemonteerde details. Bufferhoogte conform NEM. Met draaistellen MD 366/367 met en zonder gemonteerde dynamo. Afzonderlijk gemonteerde ventilatoren aan de wagenbakken. Opgedrukte koersborden. Wagens afzonderlijk verpakt in extra omverpakking. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Lengte over de buffers ca. 84,6 cm.

Andere aanvullende InterRegio-wagens vindt u in het Trix H0-assortiment onder artikelnummers 23201 en 23202. Een bijbehorende elektrische locomotief vindt u in het Trix H0-assortiment onder artikelnummer 22929. Dit model is in wisselstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 43900 in het Märklin H0-assortiment.

Grootbedrijf: Er was eens een spoorwegmaatschappij, die zich Bundesbahn noemde en in 1988 een echt innovatieve treinserie op het spoor bracht: De volledig nieuw vormgegeven InterRegio-treinen moesten met een bijzonder designconcept niet alleen nieuwe klanten trekken, maar ook aantrekkelijke regio's en steden buiten de gebruikelijke IC-stopplaatsen aan het Duitse langeafstandsverkeer toevoegen. De IR-treinen stopten in hun bloeitijd bij maar liefst 320 haltes (tegenover 80 van de IC/ICE). Ze reden onder andere in het Emsland, in de Harz, in het Saarland, door het Sauerland en door Saksen, in de Allgäu en van Hamburg resp. Kassel via de Schwarzwaldbahn naar Konstanz aan het Bodenmeer. Mooie trajecten dus, waarvan men – op warme dagen – bij open ramen of met een kopje koffie met taart in het eveneens nieuwe Bistro Café kon genieten. Deze voor de toenmalige tijd uiterst stijlvolle boordbistro's zorgden voor een echte vakantiesfeer en door de bijzondere indeling voor een aangenaam contact tussen de reizigers. De InterRegio's met de Bistro Cafés moesten een geweldige reiservaring combineren met snel vervoer zonder veel overstappen. Jammer genoeg duurde dit opmerkelijke DB-tijdperk slechts iets langer dan tien jaar. De IR 2670 verdween al na het dienstregelingjaar 2001/2002. Gebleven is de herinnering aan mooie spoorwegtijden en aan de authentieke boordbistro's, die met een nieuwe vormgeving en andere lakkleuren ook tegenwoordig nog in de IC-treinen rijden.

Specificatie Omschrijving
Fabrikant Trix
Artikelgroep Personenrijtuig set
Schaal H0 (1:87)
Stroomsysteem DC (=)
Spoorwegmaatschappij DB
Tijdperk 5
Lengte over buffers 84.6 cm
Minimale boogstraal 360 mm
Koppeling NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek
(Binnen)verlichting
Leeftijd aanbeveling vanaf 14 jaar
© 2017 - 2024 Harlaar Modeltreinen | sitemap | rss