Piko 40665 - DB, personenrijtuig 2e klas Bpmz 291 (N)
OverzichtN IC rijtuig 2e klas Bpmz 291
Nieuw in 2023: de IC-rijtuigen van de DB als geheel nieuwe constructie van PIKO op schaal 1:160. Het baanbrekende concept van de IC '79 werd door de Bundesbahn aan het begin van de zomerdienstregeling in 1979 geïntroduceerd met de bekende slogan "Elk uur, elke klas". Deze nieuwe manier werd noodzakelijk omdat de puur eersteklas Intercity's op dat moment door het aanhoudende reizigersverlies nauwelijks economisch konden rijden. Met de introductie van de tweede klasse werd de frequentie verhoogd naar een uurritme. Door de uitbreiding van veel trajecten en de verhoging van de maximumsnelheden zijn de gewenste reistijdreducties gerealiseerd. Om nog meer tijd te besparen, hadden deze versnelde treinen geen bagage- en postwagens meer en werden ze verdeeld in blokken van 1e klas, restauratierijtuigen en 2e klas voor snelle overstappen in de knooppuntstations. Na het succes van het concept werd het IC-netwerk in 1985 uitgebreid van vier naar vijf lijnen. Tot op de dag van vandaag vormt het IC een belangrijke ruggengraat in het spoorvervoer over lange afstanden.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Piko |
Artikelgroep | Personenrijtuig |
Schaal | N (1:160) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Spoorwegmaatschappij | DB |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 165 mm |
Minimale boogstraal | 192 mm |
Koppeling | NEM 355 schacht met kk mechaniek |
(Binnen)verlichting | |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |