Roco 71814 - SBB, Elektrische locomotief Ae 8/14 11851 (HO|DCC sound)
OverzichtElektrische locomotief Ae 8/14 11851 van de Zwitserse spoorwegen.
Nieuw ontwerp !
■ Herontwerp van een onderscheidende individualist met locneuzen van de Ae 6/6
■ Fijne afzonderlijk aangebrachte ruitenwissers
■ Verchroomd embleem op de voorzijde van de locomotief
■ Fijn uitgevoerde pantografen
■ Elk van de twee locomotiefdelen wordt aangedreven door een motor (Digitale bediening via 2 decoders geadresseerd met slechts één adres)
■ Schakelbare bestuurderscabineverlichting
Om de steeds zwaarder wordende treinen over de Gotthard te vervoeren, besloot de raad van bestuur van de Zwitserse spoorwegen om enorme dubbele locomotieven te bouwen. In 1931 nam de SBB de Ae 8/14 11801 in gebruik. Niet alleen het technische concept van de Ae 8/14 maar ook het uiterlijke ontwerp was voornamelijk gebaseerd op de Ae 4/7. Het monster kon 2000 ton in de vlakte trekken, trok 1760 ton op 16 ‰ steile hellingen en had een trekkracht van 770 t op 26 ‰ berghellingen. De reus was bijna 34 m lang en had een totaal gewicht van 247 ton.
In 1932 ontving de SBB nog een Ae 8/14 met het nummer 11851 en werd beschouwd als de opvolger van de 11801. Hoewel de locomotief hetzelfde gewicht en dezelfde afmetingen had als het vorige model, kon het vermogen meer worden verhoogd en had zelfs 6070 kW (8250 pk). In plaats van de "Buchli"-aandrijving kreeg de 11851 echter de "SLM"-universele aandrijving met zestien tractiemotoren. De "SLM"-drive verhoogde zeker het vermogen, maar was ook extreem luid, storingsgevoelig en oneconomisch.
Tijdens de ombouw in het jaar 1961 kreeg de locomotief nieuwe gelaste cabines voor zittend gebruik, vergelijkbaar met die van de nieuwe Ae 6/6 locomotieven. De 11851 reed nog tot 1976 in dit gedeeltelijk gemoderniseerde ontwerp en werd vervolgens in 1977 in Bellinzona uit elkaar gehaald en in Biasca gesloopt.
Ons huidige H0-model weerspiegelt de locomotief in deze gedeeltelijk gemoderniseerde look tijdens haar laatste 15 jaar in gebruik, uitgerust met veel nieuwe functies in de digitale versie.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Roco |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | SBB/CFF/FFS |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 391 mm |
Minimale boogstraal | 358 mm |
Digitale interface | PluX22 (NEM 658) |
Decoder | Ingebouwd, multiprotocol met sound |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
Lichtwissel | LED, wit/wit, digitaal schakelbaar. Zwitsers seinbeeld |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |