Roco 70434 - ÖBB, Elektrische locomotief 1044.01 (HO|DCC sound)
OverzichtElektrische locomotief 1044.01 van de Oostenrijkse spoorwegen.
Vorm variant!
■ Prototype ontwerp met authentiek dak
■ Authentieke fijn geëtste dakventilator-inzetstukken en onderdrukroostertoren
■ Grotere zijruiten bestuurderscabine zonder windgeleiders
■ In digitale modus met inschakelbaar grootlicht en individueel schakelbare koplampen of achterlichten
■ Met schakelbare cabineverlichting
■ Inclusief set geëtste borden
Gestaag toenemende prestatie-eisen waren voor de Oostenrijkse locomotiefindustrie aanleiding om begin jaren 70 een geheel nieuwe krachtige elektrische tractie-eenheid met thyristortechnologie te ontwikkelen. SGP, verantwoordelijk voor het mechanische gedeelte, en de bedrijven BBC (tegenwoordig ABB), Elin en Siemens voor de elektrische uitrusting, leverden twee prototype-locomotieven (1044.01 in december 1974 en 1044.02 in februari 1975) aan de ÖBB om voor hun rekening in de midden jaren 70. De universeel inzetbare high-performance locomotieven met een vermogen van 5.280 kW en een maximale snelheid van 160 km/u waren vooral overtuigend tijdens hun proeven op de zuidelijke en westelijke spoorlijnen tussen Wenen en Salzburg. In april 1976 plaatste de ÖBB hun bestelling voor de eerste serie.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Roco |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | DC (=) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | ÖBB |
Tijdperk | 4 |
Lengte over buffers | 185 mm |
Minimale boogstraal | 358 mm |
Digitale interface | PluX22 (NEM 658) |
Decoder | Ingebouwd, multiprotocol met sound |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
Lichtwissel | LED, 3xwit/2x rood, digitaal schakelbaar |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |