Märklin 39790 - DB, Stoomlocomotief BR78 (HO|AC sound)
Bijzonderheden: 10 OverzichtElke 78 is een beetje anders
Vanaf 1912 ontstond met de T 18, met zijn symmetrische bouwvorm met drie gekoppelde wielstellen, twee draaistellen, grote voorraadcontainers en een topsnelheid van 100 km/h in beide rijrichtingen, een van de succesvolste Duitse tenderlocs ooit. De door Märklin als voorbeeld genomen 78 054 maakte deel uit van de eerste leveringen van de T 18. Hij werd zoals bijna alle andere machines in 1916 gebouwd door de Stettiner Vulcan-Werken en behield tot zijn buitenbedrijfstelling het Pruisische ronde machinistencabinedak. In het kader van zijn latere keuring werd er echter een nieuwere ketel met drie ketelopbouwen ingebouwd, waardoor het oorspronkelijke uiterlijk van de 78 054 en veel andere locs uit de serie veranderde. De 78 054 werd door de Direktion Erfurt als T 18 8411 Erf ingezet bij opstelterrein Naumburg, waar hij tot 1926/27 trouw bleef. Daarna ging hij naar de Direktion Hamburg, eerst naar opstelterrein Hamburg-Altona en rond 1936 naar opstelterrein Hamburg Berl. De laatste keer wisselde hij in maart 1948 van Direktion en ging hij naar Hannover. Daar werd hij tot 1963 ingezet op opstelterrein Hannover Hgbf, met een kort uitstapje naar opstelterrein Hildesheim. Maar al snel werd hij daar uitgerangeerd en kort daarna, op 1 juli 1964, buiten bedrijf gesteld.
Voorbeeld: Tenderstoomlocomotief serie 78 (voormalige Pruisische T18) van de Deutsche Bundesbahn (DB). Uitvoering met drie ketelopbouwen (D-D-S), hoekige zandkist. Tweepuntsfrontsein, machinistencabine met boogdak, geklinknageld waterreservoir, turbodynamo links, rookkastdeur zonder centrale sluiting met nummerplaat in het midden, kolenkast met hoge opbouw. Bedrijfsnummer 78 054. Met thuisstation Hannover. Zoals in gebruik rond 1956.
Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in de ketel. 3 aangedreven assen. Antislipwielen. Locomotief grotendeels van metaal. Voorbereid voor rookgarnituur 72270. Met de rijrichting wisselend tweepuntsfrontsein en rookgarnituurcontact in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Twee rode sluitseinen afzonderlijk digitaal schakelbaar. Bovendien is de machinistencabineverlichting digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Talrijke gemonteerde handgrepen en leidingen van metaal. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Zuigerstangafschermingen en remslangen worden meegeleverd. Lengte over de buffers ca. 17 cm.
Dit model is in gelijkstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 22991 in het Trix H0-assortiment. Een bijbehorende set personenrijtuigen vindt u in het Märklin H0-assortiment onder artikelnummer 42046.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Märklin |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC (Märklin-systeem ~) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | DB |
Tijdperk | 3 |
Lengte over buffers | - |
Minimale boogstraal | 360 mm |
Decoder | Ingebouwd, MFX+/DCC met sound |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
Lichtwissel | LED, 2 punts wit/wit, digitaal schakelbaar |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |