Märklin 37816 - DRB, Stoomlocomotief BR50 (HO|AC sound)
OverzichtVoorbeeld: Goederentrein-stoomlocomotief serie 50 van de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG), met getrokken kolentender als eenheidsbaktender 2´2´T26 in de oorspronkelijke vorm. Met Wagner-windleiplaten, standaard cabine, lange omloop voor naar de rookkast schuin omlaaghellend. Locomotief 14.894 in het afleverboek van Borsig Lokomotiv-Werke. Levering 1940.
Model: Met Digital-decoder mfx, geregelde hoogvermogenaandrijving en uitgebreide geluidsfuncties. 5 assen aangedreven, antislipbanden. Locomotief en tender voornamelijk van metaal. Ingericht voor rookgarnituur 7226. Tweepuntsfrontsein wisselt met de rijrichting en naderhand in te bouwen rookgarnituur traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsarme warmwitte LED’s. Kortkoppeling met mechaniek tussen loc en tender, verstelbaar op basis van de railradius. Achter aan de tender en voor aan de loc door mechaniek geleide kortkoppeling met NEM-schacht. Berijdbare minimumboogstraal 360 mm. Zuigerstangbeschermhulzen en remslangen meegeleverd.
Lengte over buffers 26,4 cm.
Representatieve verzamelaarsvitrine van hout en glas, met als achtergrond decor een reliëf van de karakteristieke Borsig-poort van de Borsig-locomotieffabriek Berlin- Tegel. Gegraveerd metalen bordje inclusief fabrieksnummer op de vitrine. Inclusief hoogwaardig uittreksel van het afleverboek.
Grootbedrijf: Borsig - locomotiefbouwpionier van Europa. Toen August Borsig in 1837 in Berlijn zijn machinefabriek en ijzergieterij opende, vermoedde niemand dat dit het begin zou zijn van wat eens een van de grootste locomotieffabrieken ter wereld zou worden. Al in 1841 bouwde August Borsig, na zorgvuldig onderzoek van de in de die tijd gebruikelijke Engelse en Amerikaanse loctypen, de locomotief BORSIG met het fabrieksnummer 1. Deze loc overtuigde door een verbeterd stuur- en assysteem en won op 21 juli 1841 een race tegen een Engelse loc met 10 minuten voorsprong. Op die dag begon de zegetocht van de Borsigse locomotiefbouw, die in 1954 na meer dan 16.000 afgeleverde locomotieven eindigde. Tijdens het tijdperk van de stoomlocbouw groeide Borsig in Europa uit tot de grootste locbouwer, terwijl het bedrijf wereldwijd de tweede plaats innam. Ter ere van het 175-jarige jubileum van Borsig gaat Märklin een speciale vijfdelige serie van geselecteerde H0-modellen vervaardigen, die in 2016 ter gelegenheid van het 175-jarige jubileum van de stoomlocbouw in Duitsland wordt voltooid. Er zal elk jaar een prachtig gedetailleerde locomotief met een eersteklas technische uitrusting als eenmalige serie worden vervaardigd. Elk model wordt met een decoratieve vitrine geleverd, waarvan de achterwand uit een schitterend reliëf van de karakteristieke Borsig-poort is voorzien. Naast het reliëf beschikt de vitrine over een metalen bordje waarop het fabrieksnummer van het afleverboek is gegraveerd. Ter afronding van het thema wordt bij elke loc een op hoogwaardig papier gedrukt uittreksel van het afleverboek van Borsig geleverd.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Märklin |
Artikelgroep | Locomotief |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC (Märklin-systeem ~) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | DRB (1937-1949) |
Tijdperk | 2 |
Lengte over buffers | 26.4 cm |
Minimale boogstraal | 360 mm |
Digitale interface | - |
Decoder | Ingebouwd, MFX met sound |
Koppeling | NEM 362 schacht + kortkoppel mechaniek |
Lichtwissel | LED, 2 punts wit/wit, digitaal schakelbaar |
Bijzonderheden | Börsig editie |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |