Märklin 39810 - SBB, Hoge-snelheidstreinstel RABe 501 Giruno (HO|AC sound)
Overzicht
Voorbeeld: Elektrisch hoge-snelheidstreinstel EC 250 als RABe 501 "Giruno" van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB). 1 eindrijtuig A (Bt1), 2e klas. 1 tussenrijtuig F (B7), 2e klas, met instappen voor gehandicapten en stroomafnemer. 1 tussenrijtuig G (WR6), met restauratiegedeelte. 1 tussenrijtuig H (A5), 1e klas, met instappen voor gehandicapten en stroomafnemer. 1 eindrijtuig L (At2), 1e klas. Als treinstel voor meerdere systemen ingezet tussen Zürich Flughafen en Basel, evenals de Alpen doorkruisend door de Gotthard-basistunnel tot Milaan. Met goedkeuring ook voorzien voor ritten naar Duitsland en Oostenrijk. Zoals in gebruik in 2021.
Model: 5-delige basisset. Restauratiewagen G en de twee links en rechts gepositioneerde tussenrijtuigen F en H zijn via de Jakobs-draaistellen vast aan elkaar gekoppeld. Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluids- en lichtfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel, centraal in de restauratiewagen ingebouwd. Alle 4 de assen in beide Jakobs-draaistellen links en rechts van de restauratiewagen worden via cardan aangedreven. Antislipbanden. Machinistencabines in de eindwagens met interieur. Met de rijrichting wisselende stroomvoorziening, telkens via de motorwagen vooraan. Schaargeleiding in de Jakobs-draaistellen. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en twee rode sluitseinen in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Omschakelbaar naar een wit sluitsein (Zwitsers rijrichtingsafhankelijk sein). Andere afzonderlijk schakelbare lichtfuncties. Standaard ingebouwde binnenverlichting. De binnenverlichting wordt gevoed via de doorgaande elektrische aansluiting van de hele trein. Extra machinistencabine- en regelpaneelverlichting elk afzonderlijk digitaal schakelbaar. Totale verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode ledlampjes. Stroomafnemers op de tussenrijtuigen F en H telkens als digitale functie afzonderlijk op en neer beweegbaar. Op schaal uitgevoerd model. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Lengte van de basisset ca. 112 cm.
De 5-delige basisset 39810 kan met de 2-delige sets uitbreidingsrijtuigen 43461, 43462 en 43463 tot een voorbeeldgetrouw 11-delig treinstel worden uitgebreid.
Grootbedrijf: Met het oog op de ingebruikname van de Gotthard-basistunnel gaven de Schweizerische Bundesbahnen (SBB) in het voorjaar van 2012 een internationale aanbesteding voor de levering van treinstellen met een topsnelheid van 250 km/h uit. In april 2014 boekte uiteindelijk de Zwitserse firma Stadler succes met het concept SMILE (Schneller Mehrsystemfähiger Innovativer Leichter Expresszug), waarbij Stadler voor het eerst een hoge-snelheidstrein produceerde. De SBB bestelde voor het internationale verkeer 29 11-delige eenheden van de nieuwe serie RABe 501 en gaven hem de benaming “Giruno“ (afgeleid van het Reto-Romaanse woord “girùn“ voor “buizerd“). De treinen konden onder drie stroomsystemen (15 kV/16,7 Hz, 25 kV/50 Hz en 3 kV=) in vier landen rijden en werden daarvoor uitgerust met de treinbeveiligingssystemen ETCS, PZB, LZB en SCMT. De “Giruno“ is een 202 meter lange, enkeldeks en niet-scheidbare gelede trein met Jakobs-draaistellen. Alleen de eindrijtuigen herbergen onder hun kop normale loopwerken. Vier Jakobs-draaistellen worden aangedreven door draaistroom-asynchroonmotoren, waarbij de aandrijflijn met vier tractiestroomrichters redundant is geconfigureerd. Een 11-delige RABe 501 bestaat uit vier rijtuigen 1e klas met 117 zitplaatsen in overwegend 2+1-indeling, een restauratierijtuig en zes rijtuigen 2e klas met 288 zitplaatsen in 2+2-indeling. Het restauratierijtuig en de twee aangrenzende rijtuigen zijn volledig toegankelijk voor gehandicapten, om te voldoen aan de Zwitserse wetgeving betreffende gelijkstelling van gehandicapten. De “Giruno“ heeft instappen zonder trappen voor perronhoogten van 55 en 76 cm. De drukdichte en geklimatiseerde reizigers- en bestuurdersruimten en de multifunctionele en fietscompartimenten stellen een nieuwe norm voor comfortabel reizen via het spoor. Alle reizigers hebben vrij zicht op de beeldschermen van het digitale informatiesysteem. Ook zijn in beide klassen signaalversterkers voor mobiele telefonie en wifi beschikbaar. Op 10 mei 2021 nam de SBB de laatste van de 29 treinen in ontvangst. Ze hebben inmiddels een TSI-goedkeuring en netgoedkeuringen voor Zwitserland, Duitsland, Italië en Oostenrijk. Sinds december 2019 rijden ze volgens de dienstregeling door de Gotthard-basistunnel en verbinden ze Basel/Zürich met Chiasso resp. Lugano. Vanaf 12 augustus 2020 rijdt de trein verder tot Milaan in Italië, sinds september ook met dubbeltractie. De volgende stap in de planning zijn ritten tussen Bazel en Frankfurt am Main. SBB overweegt de nieuwe treinstellen ook in de richting van Hamburg te gaan inzetten.
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Fabrikant | Märklin |
Artikelgroep | Treinstel |
Schaal | H0 (1:87) |
Stroomsysteem | AC (Märklin-systeem ~) |
Systeem | Digitaal sound |
Spoorwegmaatschappij | SBB/CFF/FFS |
Tijdperk | 6 |
Decoder | Ingebouwd, MFX+/DCC met sound |
Lichtwissel | LED, wit/rood, digitaal schakelbaar + Zwitsers seinbeeld |
Leeftijd aanbeveling | vanaf 14 jaar |